اخبار اخبار

« بازگشت

كتاب‌نامه نماز منتشر شد


محمد خامه‌يار، معاون مطبوعات و تبليغات اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم صبح امروز، 16 مهرماه در گفت‌وگو با خبرنگاران از چاپ كتاب‌نامه نماز در قم خبر داد و گفت: با توجه به اهميت فريضه نماز در اسلام و تأليف كتاب‌های مفيد و سودمند فراوان در ابعاد و سطوح مختلف درباره‌ فريضه‌ نماز، معرفی اين آثار و كتب جهت آشنايی پژوهشگران و محققان حائز اهميت فراوان است؛ لذا بيش از 1100 عنوان كتاب در زمينه نماز گردآوری شد و اطلاعات آن‌ها در قالب كتابی توسط اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم به چاپ رسيد.

وی انتشار اين كتاب را از جمله برنامه‌ها و اهداف ستاد اقامه نماز اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم دانست و يادآوری كرد: اطلاعات كتاب‌هايی با موضوعات مختلف مانند احكام و فلسفه نماز به ترتيب حروف الفبايی در اين كتاب گردآوری شده كه دسترسی به كتاب‌ها را برای محققان و پژوهشگران اين حوزه آسان می‌كند.

خامه‌يار عنوان كرد: در اين مجموعه 1124 اثر از مؤلفان كه به‌صورت مستقيم درباره‌ فريضه‌ نماز، مقدمات، مستحبات و تعقيبات آن، به‌ويژه پس از انقلاب شكوهمند اسلامی ايران به زبان‌های فارسی و عربی نوشته و چاپ شده است، با ارائه تصوير جلد كتاب، شناسنامه كتاب و شرح مختصر اثر، معرفی شده است.

معاون مطبوعات و تبليغات اداره‌كل ارشاد قم با اشاره به اهميت ترويج فرهنگ نماز اظهار كرد: ترويج فرهنگ نماز از جايگاه خاصی برخوردار است و هر فرد به اندازه توان خود وظيفه دارد در اين حوزه ورود پيدا كند.

وی با بيان اينكه نويسنده اين كتاب بر اساس انعقاد قراردادی، شش ماه برای تدوين كتاب زمان صرف كرده است، ادامه داد: سعی شده تمامی كتاب‌های منتشر شده درباره‌ نماز، فهرست‌نويسی شود، گرچه با وجود تلاش‌های نگارنده، دسترسی به برخی كتاب‌ها ميسر نشد.

معاون مطبوعات و تبليغات اداره‌كل ارشاد قم يادآور شد: سعی شده در تدوين اين اثر از كارهای كليشه‌ای و تكراری جلوگيری شود تا اثری منسجم به‌منظور جلوگيری از اتلاف وقت در اختيار پژوهشگران و محققان حوزه نماز قرار گيرد.

وی آثار معرفی شده اين كتاب را در موضوعات احكام، تحقيق و پژوهش، مقاله، داستان، شعر، دل‌نوشته و ...، برای گروه‌های سنی مختلف افراد جامعه دانست و عنوان كرد: با توجه به اطلاعات اين كتاب اين‌گونه استنباط می‌شود كه بيشترين كتاب‌های منتشر شده نماز تأليف مقام معظم رهبری است.

خامه‌يار با اشاره به چگونگی گردآوری كتاب‌نامه نماز گفت: آنچه در اين كتاب‌نامه آمده است ممكن است يك كتاب پرحجم، رساله، جزوه و ...، باشد، اما ملاك انتخاب و فهرست‌نويسی آن چاپ و انتشار و وجود آن در بازار كتاب است.

وی در پايان با بيان اينكه اين كتاب توسط رسول خامه‌يار گردآوری شده است، ابراز اميدواری كرد در صورت فراهم شدن شرايط و به حد نصاب رسيدن كتاب‌های موضوع نماز، جلد دوم اين كتاب را نيز منتشر خواهيم كرد.